På ti måneder har EU-institutioner brugt næsten 44 millioner kroner på at eksponere sig selv på Facebook

Politiske uenigheder om GDPR og skat kommer tilsyneladende ikke i vejen for et samarbejde, hvor både Facebook og EU kan opnå deres individuelle mål. Næsten 44 millioner kroner har Parlamentet og Kommissionen til sammen betalt for at eksponere deres opslag på Facebook for Unionens Borgere.

Af Olivia Høj Fälling

På trods af et anstrengt forhold mellem EU og Facebook er Parlamentet og Kommissionen ikke blege for at bruge næsten 44 millioner kroner på at eksponere deres Facebook-opslag, der bliver målrettet til EU’s egne borgere.

”Man skal skelne mellem de politiske konflikter og samarbejdet. EU som forretning har brug for at kunne promovere sig selv, og det gør man bedst gennem virksomheder som Facebook,” siger Robert Ormrod, som er professor i politisk marketing ved Aarhus universitet.

Penge brugt på at eksponere Facebook-opslag de seneste ti måneder fordelt på medlemslandene. Kilde: Facebook Ad Library.

Usikkerheder forbundet med at eksponere på Facebook

Når EU-institutionerne eksponerer opslag på Facebook, er det i første omgang et godt middel til at nå deres borgere, fordi de selv kan beslutte, hvem der skal eksponeres for deres opslag og hvilke opslag, de skal eksponeres for. Men derefter har de ingen magt over, hvad der sker med deres opslag. Derfor kan pengene i nogle tilfælde ende med at være brugt forgæves.

”Man kan risikere, at Parlamentet og Kommissionens opslag kan blive eksponeret for folk, der er uenige med indholdet. Hvis de deler det med negative kommentarer, har eksponeringen ikke længere den ønskede virkning,” siger Robert Ormrod.

Formålet for EU-institutionerne er at informere borgerne om de fordele, der er ved det europæiske samarbejde. Det er især vigtigt i en tid, hvor Brexit fylder meget.

Brexit har fået EU i charmeoffensiv

Brexit har ifølge Robert Ormrod gjort, at EU nu har brug for at være i charmeoffensiv over for sine borgere. Han siger, at Brexit har virket som et wake up-call, der har mindet EU om, at de skal huske at fortælle om det positive ved det europæiske samarbejde. Og ifølge ham kan man bedst vælge, hvem man vil nå ud til med sine budskaber ved hjælp af virksomheder som Facebook.

Og de gode budskaber er der mange af. På det seneste har Komissionen primært delt og eksponeret opslag, der fortæller om fordelene ved EUs nye Green Deal, som skal sikre øget trivsel og sundhed for de nuværende og kommende generationer af EU-borgere gennem bæredygtighed. Derudover har de delt og eksponeret opslag, der informerer om nogle af de rettigheder, man har som køber i et medlemsland.

Se nogle af de opslag, som Kommissionen deler og eksponerer herunder.

Parlamentet deler og eksponerer derimod opslag om den politik, som de arbejder på og gennemfører. Her er de seneste opslag om ligestilling og naturområder. Men det bliver også tydeligt understreget, at Parlamentets politik er lavet af de folkevalgte.

Se nogle af de opslag, som Parlamentet deler og eksponerer herunder.

Bookmark permalink.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *